close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בראשית פרק מה

טז אדר, תשפא28/02/2021
פרק יח מתוך הספר תנ"ך על הפרק
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יח מתוך הספר תנ"ך על הפרק

תגיות:
פשט הפרק- עובד בהרב:
בפרק זה מתגלה לעינינו רגע השיא, המתח נוסק לגבהים. אחרי הנאום התקיף
של יהודה, אנו מגיעים כבר לנקודה שאי אפשר עוד להתאפק. יוסף מתגלה סוף סוף אל אחיו!! ומכאן בשרשרת אירועים מהירה מכדי עיכול, מגיעים לסוף הטוב של הסיפור, שהיינו עדים לו במשך הפרקים הקודמים. ההתוודעות הראשונית מפילה על האחים תדהמה, ויוסף מתאר להם ממבט-על את השתלשלות האירועים המגלים השגחה אלוקית מופלאה, איך שמכל המר יצא מתוק ולמחיה שלחו אלוקים, כדי שיוכלו להתקיים ברעב. יוסף לא מתמהמה ומבקש לצרף את יעקב אביו למהלך ולהשיב את נפשו יחד איתם. פגישתם של האחים המלווה סערת רגשות, נשיקות ובכיות מתפרסמת במהרה בכל מצרים. וגם פרעה מצטרף לחגיגה ומזמין בטובו את כל משפחת יוסף המשנה למלך. פרעה שולח איתם עגלות מצוידות בכל טוב, להביא את כל שאר המשפחה מהארץ. האחים יוצאים עמוסים במתנות, בשליחות יוסף, ומבשרים ליעקב את הבשורה לה ציפה כבר עשרות שנים בהן היה שרוי בצער על בנו. עוד יוסף חי! תחילה הוא מסרב להאמין, אך אח"כ שבה רוחו אליו, ושורה עליו שוב השכינה.

מעמיקים מבט: הרב מיכאל טוביאנו:
בפרק הזה נווכח לראות את מלוא שיעור קומתו של יוסף הצדיק. יוסף מתחיל את המסע שלו ואומר לאחיו בפסוק ד' "אני יוסף העוד אבי חי" ובפסוק ה' "אני יוסף אחיכם". כאן מתעוררת שאלה כפולה- למה יוסף לא אומר מיד 'אני יוסף אחיכם'? ומדוע הוא שואל "העוד אבי חי?"הרי הוא יודע ממפגשים קודמים עם האחים שיעקב אביו בחיים... יוסף ידע שרגעי התגלותו אל אחיו יהיו להם מאד קשים ולכן הוא ממשיך לחוס עליהם. אם הוא יגיד מיד "אחיכם" הם יבהלו או שאפילו ירצו להורגו, כמו בערב המכירה. ולכן יוסף מדבר קצר וקולע מאד- "אניי וסף".
הוא גם מוסיף ומערב את דמותו של יעקב אביהם, "העוד אבי חי", כלומר, קורא להם לשקם ביחד את האחווה כדי להשאיר את יעקב אביהם בחיים, 'בואו נעשה מאמץ משותף למרות הקושי למען אבא'.

בהמשך מוסיף יוסף ואומר "אשר מכרתם אותי מצרימה",הוא יודע שלא בונים שלום מתוך שקר! לא על חשבון האמת! יוסף לא חי בהכחשה על המכירה, במשך כל השנים שעוברות עליו במצרים הוא מתמודד עם הקושי הזה אבל יחד עם כל זה הוא לא שונא את האחים חלילה ולא שומר להם טינה. הוא רוצה בשלום איתם אבל גם לא מסתיר את האמת. יוסף הצדיק מכיל בעולמו את שני הצדדים הללו בערבות מופלאה! אחרי שנים של חוסר אונים וחיפוש, שנים שיוסף מנסה להרכיב את חלקיו השונים של הפאזל, יוסף הופך את המכירה לשליחות אלוקית!! מהרע הנורא הוא זיהה את הטוב האלוקי שהיה מכוסה. יוסף הצדיק הופך את המר למתוק, לכן הוא גם צדיק גדול ונקרא "יוסףהצדיק!" כי לא כולם מסוגלים לעשות מה שהוא עשה. זוהי מדרגת יוסף הצדיק.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה